تأملی بر ماجرای کلیپ ابیانه
چندی پیش کلیپی دیدیم و خبرها شنیدیم که در ابیانه مردم با ساز و رقص و آواز شادی می کردند و همچنین خانمی با تک خوانی آهنگهایی شاد فضای روستا را تحت تأثیر قرار داده بود.
پیرو این خبر و پیگیری دادستان نطنز، خبر دیگری منتشر شد مبنی بر پیگیری و خواسته شدن این افراد بابت توضیحات دو طرفه.
این یادداشت در روزنامه اصفهان زیبا در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۲ صفحه گردشگری و میراث (ص۸) به چاپ رسیده است.
دو روز پیش نامه ای از سوی شورای اسلامی روستای ابیانه منتشر می شود مبنی بر اینکه بازدید ابیانه بدون تور آن هم همراه با راهنمای گردشگری امکان پذیر نیست. از نظر یک راهنمای گردشگری این موضوع خیلی خوب است، اما در سطح کلان تر، عواقب آن متوجه چه بخشی یا بخشهایی می شود؟
اینکه شادی در جامعه ما محکوم شده است خود جای سوال دارد ولی آیا همین شادی که احتمالا فقط چند دقیقه بیشتر نبوده و کلیپ آن باعث معرفی شدن ابیانه نشده است؟
از جمله سوالاتی که در ارتباط با این اتفاق مطرح می گردد در ذیل آمده است:
آیا با محکوم و دادگاهی کردن بانیان این اتفاق جلوی چنین مواردی کاملا گرفته خواهد شد؟ آیا درآمد مردمی که در کلیپ دیده می شوند دچار کاستی خواهد شد؟ آیا مردم روستا هم با نظر شورای مذکور موافقند؟ اگر کسی این نامه را ندیده باشد و به طور مثال از شیراز، کرمان، اهواز یا خیلی دور تر برای دیدن ابیانه با ماشین شخصی سفر کند، قرار است اجازه ورود پیدا نکنند؟ صلاحیت راهنما را چه کسی تعیین می کند؟ لابد شورای اسلامی روستای ابیانه یا مسئول فروش بلیط ابیانه.
در این وانفسای اقتصادی که مردم فقط به گشتی چند ساعته دلخوشند ، انتظار می رود برای برخورد با چنین اتفاقاتی راه های دیگری استفاده شود، نه اینکه تر و خشک با هم بسوزند.
البته لازم به ذکر است، طبق اصول اکوتوریسم، مسافر موظف است به فرهنگ جامعه میزبان احترام گذاشته و این رفتار از نظر اصول علمی قابل قبول نیست. اگر بخواهیم دقیقتر به این مسئله نگاه کنیم، ابیانه معروف به مراسم با شکوه نخل گردانی می باشد، مراسمی که هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا ورود مسافرین به روستا ممنوع شده و مردم ابیانه از گوشه و کنار ایران به روستای خود برگشته برای اجرای نخل گردانی. مراسمی بر پایه مذهب و سنت، مراسمی که نشان می دهد مردم این روستا هنوز حتی خارج از روستا و در شهرهای مختلف پایبند دین و آئین مذهبی خود هستند. حالا اینکه در ماه رمضان خانمی که در هنر ایشان صحبتی نمی شود، به تک خوانی در ملأ عام بپردازد آن هم در روستایی با پیشینه مذهبی، باید به اصول اکوتوریسمی که اشاره شد مراجعه کرد و نتیجه همان می شود که با برخورد مقامات عالی روستا و شهرستان روبرو خواهند شد و محدودیت هایی برای بازدید این روستای مشهور اعمال خواهد شد. اصولاً تقابل سنت و مدرنیته در دنیای امروز که مردم گاهی به مکانهای غیر توریستی هم اقدام به سفر می کنند، باعث می شود عده ای موافق و عده مخالف این رفتارها باشند، ولی اگر از نظر علمی و طبق تعاریف بین المللی اکوتوریسم بخواهیم بررسی کنیم، بازدید کننده وظیفه دارد در وحله اول به فرهنگ جامعه میزبان احترام گذاشته و آن را همانطور که هست قبول کند، و بدون اصرار بر تغییر رفتار جامعه میزبان با برداشتهایی که می تواند در زندگی خود به کار ببرد یا نبرد مکان را ترک کرده و خاطرات خود را با عکس و دست نوشته ها ثبت نماید. صحبتم را در مورد اصلاح رفتارهای اشتباه در قبال محیط زیست و طبیعت تکمیل می کنم که باید به روشی مناسب توضیحات داده شود. اما در مورد رفتارهایی که هنجار یا ناهنجار شناخته می شوند، به آنچه گفته شد بسنده می کنم.
به عنوان یک دست اندرکار گردشگری، لازم می دانم از مردم تقاضا کنم، تلاش به تغییر جوامع محلی نکنید، هر چند رفتار آنها از دید شما غلط به نظر برسد. چون هم شما و هم مردم منطقه ضرر آن را به طور جدی پرداخت می کنند. مثال آن، روستای ابیانه و پیش بینی کم شدن ورودی مسافر به این روستا هست و کاسته شدن درآمد مستقیم مردم روستا و منطقه کرکس