دلایل و راهکارهای جلوگیری از کاهش کلاس پروازی
آیا ممکن است در یک پرواز از کلاس اول به کلاس پایینتر منتقل شوید؟ در اینجا آنچه باید بدانید درباره «اگر به طور غیرارادی در یک پرواز به کلاس پایینتر منتقل شوید» آورده شده است. کاهش کلاس پروازی
اگر هزینه زیادی برای یک صندلی کلاس اول پرداختهاید، انتظار دارید که در همان کلاس پرواز کنید. تفاوت بین کلاسها ممکن است در یک هواپیمای کوچک که یک پرواز داخلی کوتاه را انجام میدهد چندان زیاد نباشد، اما در پروازهای طولانی مدت تفاوتها میتواند بسیار قابل توجه باشد. اگر برای یک صندلی تختشو در یک پرواز ۱۴ ساعته پول پرداخت کرده باشید، اما در نهایت در صندلی میانی بخش اقتصادی قرار بگیرید، چه کار میتوان انجام داد؟ من (نویسنده اول) با مارک تریم، بنیانگذار و مدیرعامل RoundAbout Travel، یک آژانس مسافرتی تخصصی در زمینه بلیطهای هوایی دور دنیا، صحبت کردم تا پاسخ این سوال را پیدا کنم.
اگرچه این وضعیت ترسناک ممکن است غیرواقعی به نظر برسد، اما بیشتر از آنچه فکر میکنید اتفاق میافتد. این مسئله در سراسر جهان رخ میدهد، بنابراین مهم است که آماده باشید. در اینجا هر آنچه باید درباره کاهش کلاس پروازی بدانید و اینکه اگر برای شما اتفاق افتاد چه باید بکنید، آورده شده است.
دلایل کاهش کلاس پروازی
این امر رایج است که شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را بیش از ظرفیت رزرو کنند، به این امید که برخی مسافران یا حاضر نشوند یا در آخرین لحظه پرواز خود را لغو کنند. به این ترتیب، میتوانند اطمینان حاصل کنند که پروازها تا حد ممکن پر باشند. اما وقتی تمام مسافران در یک پرواز بیش از حد رزرو شده حاضر میشوند، ممکن است همه نتوانند سوار هواپیما شوند یا در صندلی که برای آن پول پرداخت کردهاند، بنشینند. در این مواقع، مسافران بخش اقتصادی ممکن است به پرواز دیگری منتقل شوند و مسافران کلاس بیزینس یا فرست کلاس ممکن است در صندلیهای بخش اقتصادی قرار بگیرند.
یکی دیگر از شرایطی که باعث کاهش کلاس پروازی میشود، تغییر هواپیما است. اگر یک شرکت هواپیمایی نیاز به تعویض هواپیما داشته باشد (به طور مثال برای تعمیرات اساسی پیش بینی نشده)، هواپیمایی جایگزین میشود که ممکن است هواپیمای جدید صندلیهای کمتری یا کلاسهای متفاوتی نسبت به هواپیمای قبلی داشته باشد، که این موضوع به کاهش کلاس مسافران منجر میشود. یا ممکن است یک صندلی کلاس بیزینس برای استراحت خدمه اختصاص داده شود و باعث شود یک مسافر به بخش اقتصادی منتقل شود. هر دلیلی که داشته باشد، کاهش کلاس میتواند بهشدت ناامیدکننده باشد، بهویژه در پروازهای طولانی مدت.
به طور کلی به این ۴ دلیل ممکن است کلاس پروازی شما کاهش یابد:
- رزرو بیش از اندازه
- تعویض / تغییر هواپیما
- ارتقا کلاس پروازی برای مشتریان دیگر (شرایط ویژه)
- مشکل در استفاده از صندلی (مثل شکسته شدن یا غیر قابل استفاده بودن)
راههای جلوگیری از کاهش کلاس پروازی
چندین اقدام وجود دارد که میتوانید برای جلوگیری از کاهش کلاس پروازی انجام دهید. مارک تریم پیشنهاد میکند که صندلی خود را از قبل رزرو کنید، حتی اگر هزینهای داشته باشد. این نه تنها از نشستن در صندلی میانی ناخوشایند جلوگیری میکند، بلکه میتواند به کاهش احتمالی کاهش کلاس نیز کمک کند. تریم همچنین توصیه میکند که هر چه سریعتر چکاین کنید. «چه چکاین آنلاین باشد (در صورت امکان)، یا رسیدن کمی زودتر به فرودگاه، چکاین زودتر از دیگران کمک میکند تا احتمال کاهش کلاس را کاهش دهید».
در صنعت هواپیمایی، به مشتریان وفادار معمولاً پاداش داده میشود. تریم توضیح میدهد: «جمعآوری وضعیت در یک شرکت هواپیمایی در این مواقع کمککننده است (اشاره به سابقه خریدها و تعداد پروازها با این شرکت هواپیمایی)، زیرا کمتر احتمال دارد آنها افرادی با وضعیت بالا را در پروازهای بیش از ظرفیت کاهش دهند.» متأسفانه، حتی اگر تمام تلاش خود را کنید، گاهی اوقات کاهش کلاس اجتنابناپذیر است.
اگر به کلاس پایینتری کاهش یافتید، چه کارهایی باید انجام دهید
تریم توضیح میدهد «اگر بیش از ۴۸ ساعت قبل از پرواز کاهش کلاس داشته باشید، احتمالاً این موضوع به دلیل تغییر تجهیزات در پرواز شما است نه به خاطر بیش از ظرفیت بودن پرواز. شما نیازی به قبول این تغییرات ندارید و میتوانید درخواست گزینههای جایگزین کنید. با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید تا گزینههای خود را بررسی کنید، از جمله درخواست استرداد هزینه یا گزینههای معقول دیگر بر اساس سیاستهای آنها.»
اگر در زمان چکاین یا درست قبل از پرواز کاهش کلاس پیدا کردید، چند گزینه پیش رو دارید. اگر در فرودگاه هستید، با یک نماینده شرکت هواپیمایی (این فرد میتواند سرپرست شیفت، مسئول امور پروازی یا شخص مسئول دیگری باشد) صحبت کنید تا بفهمید چرا کاهش کلاس داشتهاید و گزینههای موجود را بررسی کنید. میتوانید درخواست کنید که در همان کلاس قیمت روی پرواز دیگری سوار شوید یا ببینید آیا میتوانند شما را به یک شرکت هواپیمایی رقیب منتقل کنند، هرچند این امر بعید است.
اگر گزینه جایگزینی وجود ندارد، فوراً درخواست جبران خسارت کنید. تریم پیشنهاد میکند که بپرسید آیا میتوانند به شما یک کوپن، امتیاز مایلهای اضافی، یا امتیازهای برنامههای وفاداری به علاوه استرداد هزینههای مربوطه ارائه دهند. تریم میگوید: «مبارزه با این مسائل از طریق فرمهای شکایت خدمات مشتریان برونسپاری شده بسیار دشوارتر است و ممکن است چندین هفته طول بکشد تا حتی پاسخی دریافت کنید.» بهتر است در همان زمان که با شخصی صحبت میکنید، مشکل را حل کنید.
اگر در نهایت در کابین کاهشیافته پرواز کردید، مطمئن شوید که تمام مستندات، مانند کارت پرواز خود، را نگه دارید. اگر میخواهید درخواست استرداد هزینه کنید، هرچه شواهد بیشتری از کاهش کلاس داشته باشید، به نفع شما خواهد بود. در نهایت، وزارت حمل و نقل ایالات متحده، استرداد تفاوت قیمت بلیط را در صورت کاهش کلاس غیرارادی مسافر الزامی میداند، اما این موضوع در پروازهایی که مبدا آنها خارج از ایالات متحده است، کمککننده نخواهد بود. این موضوع در بیشتر کشورها از جمله ایران نیز صدق میکند و با مراجعه به بخش شکایات یا در نهایت شرکت هواپیمایی کشوری میتوانید به بازگشت تفاوت قیمت اقدام کنید.
طبق گفتههای وزارت حمل و نقل، اگر یک مسافر به طور غیرارادی به کلاس پایینتری منتقل شود، باید تفاوت قیمت بلیط را دریافت کند. شما به همان روشی که در صورت جا به جا شدن از پرواز یا تأخیر در پرواز جبران خسارت میشوید، جبران خسارت نمیشوید. به گفته تریم، نحوه محاسبه استرداد تفاوت قیمت بلیط به طور نسبتاً نامنظم انجام میشود. اگر رزرو شما یک پرواز یکطرفه و بدون توقف باشد، محاسبه تفاوت قیمت بلیط کمی آسانتر است. اما اگر بلیط رفت و برگشت خریداری کردهاید که شامل توقف نیز میشود و فقط یکی از پروازهای شما کاهش کلاس داشته است، محاسبه تفاوت قیمت بسیار پیچیدهتر میشود.
حتی در موقعیتهای سادهتر، این محاسبات احتمالاً به شدت به نفع شرکت هواپیمایی خواهند بود. به عنوان مثال، فرض کنید شما برای یک بلیط کلاس اول ۸۰۰ دلار پرداخت کردهاید و پرواز خود را شش ماه پیش خریداری کردهاید. اگر در آن زمان بلیط اقتصادی خریداری میکردید، احتمالاً ۲۰۰ دلار هزینه داشت. اگر در روز پرواز به کلاس اقتصادی کاهش پیدا کنید و شرکت هواپیمایی بگوید که بلیط اقتصادی به ارزش ۶۰۰ دلار است، این ارزش جدید به دلیل قیمت بلیطهای لحظه آخری با دسترسی محدود است. در این وضعیت، آنها تنها ۲۰۰ دلار به شما استرداد خواهند کرد. تریم میگوید: «تفاوت بین یک بلیط کلاس پریمیوم پیشخرید شده و یک بلیط اقتصادی تماموقت لحظه آخری میتواند ناچیز باشد.»
مهم است که توجه داشته باشید قوانین بر اساس مکانی که پرواز شما از آنجا آغاز میشود و به آنجا میرسد، تغییر خواهند کرد. قوانین اتحادیه اروپا ایجاب میکند که مسافرانی که کاهش کلاس یافتهاند، مبلغی بین ۳۰ درصد تا ۷۵ درصد از ارزش بلیط را دریافت کنند، بسته به طول پرواز. متأسفانه، مسافران هوایی در ایالات متحده حقوق کمتری دارند و قوانین در این کشور بهطور قابل توجهی کمتر تنظیم شده است. در ایران نیز شرایط و قوانین متفاوت است و باید قبل از خرید بلیت فرست کلاس هواپیما حتماً آنها را مطالعه کنید.
به طور خلاصه باید بدانید:
- می توانید غرامت پرواز را با فرمول پرداخت خسارت از شرکت هواپیمایی دریافت کنید.
- گزینههای جایگزین را بررسی و در صورت امکان استفاده کنید.
- حقوق خود را بشناسید. از قبل مطالعه کنید و در زمان بروز کاهش کلاس پروازی سریع به آنها مراجعه کنید.
حرف آخر
متأسفانه، کاهش کلاس میتواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. امیدواریم که اگر با کاهش کلاس مواجه شوید، شرکت هواپیمایی اقدام صحیحی انجام داده و مبلغ مناسبی را به شما استرداد کند. مهم است که بدانید این موضوع ضمانتی نیست و داستانهای وحشتناکی وجود دارد از افرادی که در پاسخ به کاهش کلاس خود، هیچ چیز یا مبلغ بسیار کمی دریافت کردهاند. این موضوع به نوع شرکت هواپیمایی، فرودگاه یا مسیر پروازی بستگی ندارد و میتواند به صورت موردی بررسی شود.
منبع: سفر + لذت
ترجمه و ویرایش: علیرضا دامادزاده